السبت، 5 سبتمبر 2009

غالى: رشيد كله على بعضه بيعجبنى والفقى ظريف


استضاف برنامج المخرج الذى يذاع على الفضائية المصرية وتقدمه المخرجة ساندرا نشأت الدكتور يوسف بطرس غالى وزير المالية الذى تحدث عن حياته الشخصية والعملية فى حوار ملئ بالصراحة والوضوح .وفيما يلى نص الحوار :

مين بيفكر لك هتلبس ايه بكره ؟

-لا أنا باللبس اللي في وشي ولكن اكيد ابحث عن التناسق ، اصبحت وزير في سن 40 سنه وكنت شيك عن الآن ولما ريحت في الوزارة قل ذلك إلا في الزيارات الرسمية .


مين من الوزراء اللى بيعجبك ؟

رشيد كله علي بعضه يعجبني, وأنا وأنس الفقي اصدقاء حتي على المستوى العائلى ، وهو ظريف علي المستوي الانساني ، شوفي في حياة كل واحد فسفوسه بتعجبه!!ا


ايه الفسفوسه اللي بتعجبك في نفسك ،

لا ما باخدش بالي مش ماشي بمراية ، ولا يهمني ما تثيرة كاميرا الصحافة عني " مره باتثاءب . مره مضايق، مبسوطويعترفغالي بأن العمل السياسي فيه عنصر تمثيل الارتجال مع العامة والثناء علي الشخصيات العامة والبعد عن مشاكلنا الشخصية ألسنا بشر والتحول الي العمل العام كل ده جزء من التمثيل ..الأدوات التي يستخدمها بطرس غالي في مجلس الشعب لا استطيع إقناع الآخرين بشيء لست مقتنع به ولكن كثيرا لا أكون صادق سياسياً وأقوم بأدوات فرضت علي .. منطق عائلتنا أطلع زى ما تطلع بس تتفوق فيه الفيلم الخاص بالدكتور بطرس غالي يوضح انه في العمل العام وانا عمري 32 سنه ابني في السياسة تلاقية ويحب يمثل وهو بطرس غالي وادلعة بيسو تسيبة يمثل التمثيل مش وحش أنا كنت بمثل علي مسرح المدرسة أدوار أجنبية ..


ساندرا : كنت ممثل شاطر اسلى المشاهدين !! ألم تحلم بدور الوزير لا خالص ، كنت أمثل علي مسرح المدرسة وكنت ساكن في الجيزة .

ورأي والدك كان ايه ؟؟

المنطق في عائلتنا أطلع زي ما تتطلع بس تكون بارز فيه دورك في السياسة المهنية " حاولت أطور أقتصاد مصر وأدينا بنطور وانا أجيد ما اعملهتن قلت في أكثر من كلية بسبب عدم إدراكي ما أريده من آداب عربي ، ثم حقوق ، الي سياسة واقتصاد وكان الطريق في السياسة واقتصاد .


لماذا قلت في مؤتمر الاقتصاد العربي ، ياريت مراتي تسمعني زي مانتم تسمعوني ؟!

فعلا قلت كدة أصلها تنتقدني كثيراً . وعن قصه معها ، ذهب عمة بطرس لزيارة صديقة في دهشور وذهبت غصب عني لاني كنت مشغول ، وذهبت وجدتني مبسوط لأن كنت مع مجموعة من الشباب كانوا موجودين أبحث معهم وتكلمت معها وكان نصفها لبناني وطلبت منها الخروج للعشاء خارج المجموعة ووافقت


ساندرا .. اشمعني دي ؟!أ

كيد عرفت بنات في الجامعة ربنا عايز كده ، اولادي نجيب ، ويوسف ، بطرس وهم شبه أمهم .الاكلات المفضلة " ملوخية – فول وطعمية ", وزوجتي لا تقتنع بمالا أستطيع الاقتناع به شخصيا ، وتعرفني من عيني ، وتناقشني واوقات "أهمبك "عليها لكن ذلك لا يعنيها .

.ياريت الوزارة اتاخرت شويه لغاية ما اعمل فلوس

أيوه طبعا بنهزر مع بعض زي اي زوجين راضي تماما عن فيلم حياتي فيما عدا كنت اتمني أن اكون وزير في سن أكبر عن اربعين سنه والسبب كنت قدرت اعمل فلوس، كثير من اصدقائي دخلوا في بنوك استثمار وعملوا بلاوي متلتله ولكن انا موظف مافيهوش فلوس خالص .أحلي مشهد .. عندما جالي جواب من الجامعة للدكتوراه في الاقتصاد وكان تخصصي صعب " الاقتصاد الاحصائي "أزاي اقيس النظريات الاقتصادية علي العالم الحقيقي " تطبيق "


ونعود لأجمل مشهد .. حينما وجدت الخطاب الذي يقول اني نجحت في التأهيل للدكتوراه والرد .. يبدأ دائما بعبارة يسر أن ، يستثنا أن ، وبمجرد ما وجدت يسرنا أن رميت الجواب من يدي مرتعشه وقلبي يدق امتي تاني قلبك دق ؟!وأنا بحلف اليمين لأول مرة ؟؟.. وكان القسم في ورقة صغيرة بيدي


ساندرا ..

هل فرض عليك دور قبل ذلك صندوق النقد الدولي ، والدور التقيل هو أعطاء دروس في الاقتصاد لوزير الاقتصاد وحل مشكلته بشكل غير واقعي .المؤثرات الخاصة بفيلم حياتكا لموسيقي "خفيفة" الاغنية "عبد الحليم حافظ "نوع الفيلم " كوميدي "

ساندرا معقول ايوه ، ده كتير اوي بيكون كوميدي اسم الفيلم فاجعة علي النيل !!

لاء ده وحش أوي نخليه يوم في حياة مواطن واليوم ده ايه ، اي يوم بقي .



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق