الخميس، 31 ديسمبر 2009

بعد أزمة شعبولا مع الداخلية .. الحكومة مش عبيطة


يقول المطرب الشعبى المصرى شعبان عبد الرحيم إنه ليس مطربا سياسيا وإنه لا يوجد أى مطرب يستطيع أن يغنى ما يغنيه موضحا وبعدين الحكومة "مش عبيطة" لأنها لو كانت تعرف أن لي علاقة بالسياسة ما كانش حد سابنى لغاية دلوقتى أغنى ويضيف: هناك 500 ألف مطرب بيغنوا بشكل واحد فهل ينفع أغنى زيهم بالطبع لأ فلابد أن أكون مميز عنهم لأنى "هاتركن" زى أى حد, طبعا أنا باحس بمتعة لما اغنى الحاجات اللى بأقولها لأن ماحدش يعرف يقولها ولا يقدر يقولها غيرى.

في البداية سأل "الفن أونلاين" شعبان عن حقيقة مشروع الأغنية المثيرة للجدل التى كادت أن تتسبب فى أزمة مع وزارة الداخلية والتى كانت تتناول مدحاً في أحد رجال الشرطة وتقول كلماتها:
بحب وجدى باشا وبحب قعدتهوالنعمة دى غالى عليا وبهوى صحبته..
نفى شعبان وأكد إنه لا يعرف شيئا عن تلك الأغنية, فواجهناه بكلمات الأغنية المنشورة فى إحدى الصحف إلا إنه أحال الموضوع برمته إلى مؤلف أغانيه إسلام خليل وقال كعادته فى إجاباته: "ما عرفش حاجة وإسألوا إسلام".
قلنا له فى الفترة الأخيرة نجد أنك تركز بشكل كبير على الغناء السياسي ألا تخشي أن تصنف بأنك "مطرب سياسي"؟
أنا مش مطرب سياسي لأنى بغنى عن أي حدث مثل الموضة والشعر والبنطلونات الجينز يعنى بغني أى حاجة وبعدين الحكومة "مش عبيطة" لأنها لو كانت تعرف أن لي علاقة بالسياسة ما كانش حد سابنى لغاية دلوقتى أغنى ثم إن هناك 500 ألف مطرب بيغنوا بشكل واحد فهل ينفع أغنى زيهم بالطبع لأ فلابد أن أكون مميز عنهم لأنى "هاتركن" زى أى حد, طبعا أنا باحس بمتعة لما اغنى الحاجات اللى بأقولها لأن ماحدش يعرف يقولها ولا يقدر يقولها غيرى।


كيف تعرف مايدور حولك من أحداث هل تتابع نشرات الاخبار أو هل هناك من يبلغك بما يجري؟
أنا مش باتابع النشرات إنما أعرف ما يدور حولى من خلال الأحاديث التى تدور فى الشارع ومن الجرائد لاننا نأخذ الكلام من "فم الناس" ونقوم بتأليف أغنية تنطبق على ما يحدث وهذا واضح من خلال موضوع الانفلونزا فلم نسمعه من قبل ولو كنت أعرف إن كلمة "حلوف" تطلق على الخنزير لادخلتها فى الأغنية.
ما هي أكثر أغنية شعرت بها وأنت تغني؟
بكره إسرائيل لأنها صاحبة الفضل فى شهرتى.
لماذا غضبت من عادل إمام لأنه استعان بأغنية أنا بكره إسرائيل فى أحد أفلامه ولم يأخذ إذنك؟
لا ما حصلش .. عادل حبيبي وده كلام جرايد.
لماذا هذا الارتباط بمؤلفك إسلام خليل وهل لو قام أحد بالتأليف غيره هل ستقبل؟
إسلام خليل قريب منى وفاهمين بعض وتعاملت مع غيره قبل كده وغنيت من ألحان شخص بيقول كلام كويس اسمه محمد من الشرقية، اما موضوع إنى استغنى عنه فهذا مستحيل إلا إذا شاف له شوفة أو عرف شخص تانى يلحن له أو قالها لي صراحة مش عاوز أشتغل معاك.
شعبولا والمؤلف إسلام خليل
إيه رأيك فى انفلوانزا الخنازير؟
انفلوانزا الخنازير ده مرض خطير و"ربنا يسترها" على القطط والكلاب على رأى الأغنية اللى عملتها.
سمعنا أنك بصدد إصدار صحيفة سياسية وستطلق عليها اسم "شعبولا" وستجري فيها حوارا مع الرئيس؟
لا دية إشاعة وغير صحيح أنا هاعمل فيلم يحكى قصة حياتى وبدأت فيه الحمد لله.
نعرف موقفك من الرئيس الأمريكي السابق بوش فلو كنت قاضى بماذا تحكم عليه؟
بوش خد جزمتين وكفاية عليه باقى المية يعنى ناقص له 98 جزمة عشان يقفلها.
فوجىء الجميع مؤخراً أنك تطل علينا من خلال برنامج وتقوم فيه بدور مذيع لأول مرة هل هذا ملل من الغناء وهل وجدت صعوبة فى العمل كمذيع؟
أيوه لإنه مفيش أى شخص ينفع يكون مذيع لأنها موهبة أولا.. وأنا مش مذيع ومانفعش أكون كده .. إحنا كنا رايحين نهزر عشان نضحك الناس ونبسطهم, وأنا بابص للموضوع على إنه رزق وجالى يعنى "سبوبة" و"شغلانة" أو "مصلحة" بمعنى أوضح قررت أن أجرب نفسي فى شكل جديد وألبس بدلة وكرافتة.
ألا ترى أن ملابسك بألوانها الصارخة والمتنافرة تتناقض مع شخصية المذيع التي تتطلب التناسق والذوق فى الملبس ألا تنوى تغيير شكلك وتعمل "نيولوك"؟
ماقدرش أغير شكلي اللى عرفنى به الناس ولكن ممكن ألبس بدلة فى مناسبات معينة زى اداء واجب العزاء وهكذا.. إنما ألبسها فى عملى أو فى الأفراح فده مستحيل, يضيف ضاحكاً.. ممكن ألبس كم لون والكم التانى لون تانى.
ما الذى جعلك تترك مهنة المكوجي طالما إنها عشقك الأول ومهنة تحبها, ولماذا لا تغير اللحن الخاص بك؟
موضوع الغنا جه بالصدفة فأنا كنت باهوى الغناء من ساعة ماكنت صغير وقررت أن يعرفنى الناس واشتهر فالعملية كانت موهبة أولاً واخيراً, وأنا مش هاغير اللحن اللى ماشى عليه لأن مفيش حاجة لحد عندى فهل يهون عليكى أطلع من جلدى.
سمعنا أنك تخشي من التوقيع للجماهير على الأوتوجراف خوفا من استخدام اسمك فى التزوير ألا ترى أن هذا يغضب جماهيرك؟
لا الموضوع إنى ما بعرفش التوقيع فإمضائي عبارة عن رسم على شكل قلب جواه كلمة شعبان وانا استخدم هذا الرسم فى كل تعاملاتى ولأى حد وفى أى حاجة.
من هو مثلك الأعلى وماذا تفعل أمام هجوم زملاء المهنة من المطربين والملحنين عليك ممن لا يعجبهم إنك مطرب؟
كان زمان فى واحد اسمه "أنور العسكري" ده كان بيعجبنى قوى أما رضائي عن نفسي فهو فى رضا الناس وأنا احاول بأى شكل أرضيهم, أما موضوع الغيرة واللى بيحاربونى فأنا ماشي فى الدنيا باتعرض لحاجات كتير وبنقول ربنا يسترها ويعديها على خير ومفيش لينا حد نتكل عليه غير ربنا وعن إساءة الناس لى فأنا اشتكي لربنا وهو بيجيب لنا حقنا.
كتب حمدي سرور الرقيب الأسبق الراحل في مذكراته إنه ظل حائلاً بينك وبين ظهورك كمطرب طوال فترة وجوده في جهاز الرقابة على المصنفات الفنية ورفض لك أغنيات كثيرة؟
أيوه بس الموضوع قديم ومش عايز اخوض فى تفاصيل قديمة والكلام عن الراجل خاصة إن علاقتنا بقت جيدة جدا بعد كده وكل مافى الامر انى كنت زمان مش عاجبه ولكن الحمد اتغيرت الأوضاع بعد كده, ومفيش أغانى ليا منعتها الرقابة اما اذا كان المقصود اغنية "احمد حلمى اتجوز عايدة " اللى اتقال عنها انها هابطة فهيه أغنية عروسة وعريس ويمثل ميدان أحمد حلمى العريس وباقى المحطات المعازيم.

ماذا عن موضوع ضبط البانجو معك؟
ربنا اعلم إن كان متلفق ولا لأ، لأنه كان هناك زحام حواليا لما أغمى عليا ويبدو إنها سقطت من حد حتة الحشيش وربنا اعلم والبركة فى القضاء والمحامى العام اللى حفظ القضية ونتوجه له بالشكر لإنه كشف الحقيقة.
أخيراً هل تحلم بالعالمية؟
بثقة يجيب: أنا وصلت خلاص للعالمية بعد ما ظهرت في الـ "CNN"।


الفن أون لاين - صافيناز محمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق